Scinet.cz » Internet

Yahoo se vzdává technologického vývoje. Bude spolupracovat s Microsoftem

31.7. 2009, Oldřich Klimánek
Šéf Microsoftu Steve Ballmer a šéfka Yahoo Carol Bartzová. Microsoft a Yahoo podepsaly historickou dohodu o spolupráci

Šéf Microsoftu Steve Ballmer a šéfka Yahoo Carol Bartzová. Microsoft a Yahoo podepsaly historickou dohodu o spolupráci

Americké společnosti Microsoft a Yahoo uzavřely partnerství v oblasti internetového vyhledávaní a online reklamy. Součástí spolupráce, uzavřené na deset let, je, že Yahoo přestane vyvíjet svůj vyhledávač, jenž je druhým nejpoužívanějším na světě — ten nahradí vyhledávačem firmy Microsoft. Bing, přejmenovaný a upravený Live.com, si tak najde cestu k portálové jedničce ve Spojených státech.

Microsoft o Yahoo stál už dlouhou dobu, ale všechna dosavadní jednání o odkoupení firmy nebo technologie vyhledávače Yahoo selhaly. Naposledy Microsoft za konkurenta nabídl 47,5 miliardy amerických dolarů (více než 860 miliard korun), takovou částku však Yahoo označilo za neúměrně nízkou a nabídku odmítlo. Od té doby se zdálo, že zájem Microsoftu opadl, což několikrát potvrdil i jeho šéf Steve Ballmer.

Navázaní spolupráce se proto nyní jeví jako překvapivé — nicméně podle některých odborníků se k ní v zákulisí schylovalo dlouho. Obě firmy si k sobě hledaly cestu hlavně proto, že Microsoftu se na na webu, a tedy na trhu s webovou reklamou, od počátku nedaří a Yahoo zase musí řešit dlouhodobé problémy spočívající v poklesu zisků.

Výsledkem jednání je tedy nová dohoda o spolupráci, jejíž součástí je mimo jiné následující:

  • Yahoo přestane s vývojem vlastních technologií pro vyhledávání,
  • propustí blíže neupřesněný počet zaměstnanců z řad vývojářů a dalších odborníků na vyhledávací algoritmy,
  • bude využívat vyhledávač Bing od Microsoftu.
  • Yahoo převezme prémiovou inzerci ve výsledcích vyhledání na portále Yahoo i Bingu,
  • dá Microsoftu desetiletou licenci na své technologie pro vyhledávání, které Microsoft může integrovat do svého vyhledávače i jinam.
  • Yahoo bude mít plný přístup ke statistice dotazů s chování uživatelů.
  • Microsoft po dobu 5 let bude Yahoo odevzdávat 88 % příjmů z reklamy ve vyhledávání.
  • Dohoda neovlivňuje ostatní reklamy na webech obou společností, týká se jen reklam ve vyhledávání.
  • Použitý bude reklamní systém Microsoft AdCenter.
  • Někteří zaměstnanci Yahoo se stanou zaměstnanci Microsoftu.
  • Dohoda nijak nezahrnuje online služby obou společností, jako je e-mail, instantní komunikátor aj.

Obě společnosti si od spolupráce slibují zlepšený konkurenční boj s Googlem, kterému patří drtivá část trhu s vyhledáváním (+ 80 %), a který ovládá i online reklamu. Yahoo přitom ještě přednedávnem spolupracovalo právě s ním, což se ovšem nelíbilo regulátorům, kteří nařídili jejich partnerství ukončit.

Spolupráci Yahoo a Microsoftu ještě musí schválit federální regulátoři v USA. Vzhledem k drtivému náskoku Googlu na trhu se ovšem jakýkoli zásah z jejich strany zdá nepravděpodobný.

Oldřich Klimánek

Vydavatel serveru Scinet.cz.


VLOŽIT KOMENTÁŘ

Vypršel časový limit. Prosím, obnovte kontrolní otázku pomocí tlačítka napravo.